Blog Post

Dresscode

maartenwolsing • 31 januari 2023

Uit het hoofdstuk "Dom kijken en je mond houden"

Het boek is af maar het project begint pas. Stop verkopen is veel meer dan alleen een boek. Het is een methode die je kunt gebruiken om je product te laten kopen door jouw klant.

Deze weken krijgen jullie steeds een deel te lezen uit mijn boek. Vind je het leuk het boek aan te schaffen? Kijk even in mijn webwinkel.

Vandaag: Dom kijken


Moermansk. Een stad met extreem weinig zonuren, veel neerslag en een gemiddelde jaartemperatuur van rond het vriespunt. Een stad waar de Russische marine haar Noordelijke uitvalsbasis heeft, de gezonken en geborgen onderzeeër Koersk als relikwie uit de koude oorlog ligt en waar alles is gericht op marine, scheepvaart en visserij. Een rauwe, grauwe, sombere stad, met dito mensen. Bonkige, stoere mannen met ronde gezichten, kale koppen en hoge jukbeenderen. Dresscode zwart nappa leren jas, zwarte coltrui, zwarte jeans en zwarte schoenen. Vrouwen tot een jaar of 25 zijn slank, hebben lange haren en dragen rokken, hoge hakken en dure tasjes van westerse makelij. Make-up uit de jaren tachtig en vleeskleurige panty’s. Vrouwen boven de 25 hebben korte kapsels, overgewicht, geen make-up, makkelijke schoenen en een trieste uitdrukking. Auto’s zijn voornamelijk van Duitse komaf, groot, luxe en zwart. Alle vooroordelen die ik ken uit de James Bond-films over Rusland worden meer dan bevestigd. Een stad vol duistere praktijken, waar je niemand lijkt te kunnen vertrouwen.

De eerste afspraak hebben we bij een visverwerker in het havengebied. Het is ijzig koud en grauw. De taxi, een modale Volga 3111, kan het gebied bijna niet vinden en na lang zoeken komen we op een van de meest deprimerende bestemmingen aan die ik ooit zag. Alles is bedekt met de as van de bruinkool en de neerslag van verbrande zware olie. Zelfs de pas gevallen sneeuw is grijs. Bij het uitstappen stap ik in een diepe bruine plas en mijn vers gepoetste leren schoenen blijken volledig kansloos in deze omgeving. Mijn outfit is een kostuum met stropdas, afgemaakt met een zwarte wollen trenchcoat. De lokale dresscode bestaat uit truien, jeans en werkschoenen. De ingang van het kantoor zit boven de productieruimte en de ijzeren trap ernaartoe zit aan de buitenkant. De kou van buiten staat in schril contrast met de hitte binnen. Een penetrante vislucht hangt in de vochtige warmte. Het lijkt hier wel een slecht schoongemaakt pishok in een sauna.

Meer lezen, klik hier.




Mag het iets meer zijn?

door maartenwolsing 18 februari 2025
helemaal niks
door maartenwolsing 28 januari 2025
MLK en DJT
A black bowl filled with blueberries on a black background.
door maartenwolsing 20 januari 2025
1969: say, can I have some of your purple berries
door maartenwolsing 13 januari 2025
De 80-20 regel
door maartenwolsing 6 januari 2025
De eerste werkdag van 2025
door maartenwolsing 6 september 2024
Wie is de beste kandidaat?
door maartenwolsing 14 mei 2024
Joost Klein en de waterbak Wat er precies is gebeurd in Malmö tijdens het Eurovisie Songfestival is nog niet helemaal duidelijk en het is de vraag of het ooit helemaal duidelijk wordt. In de aanloop naar de finale van het Eurovisie songfestival is er een incident voorgevallen tussen de Nederlandse inzending en een Zweedse cameravrouw. Feit is dat er iets moet zijn gebeurd dat de organisatie heeft doen besluiten tot het nemen van de zwaarste maatregel: diskwalificatie en de zaak overdragen aan de plaatselijke politie. Die heeft, na het horen van alle partijen, besloten de zaak over te hevelen aan de officier van justitie die er vervolgens een uitspraak over moet doen. Dat betekent dat het geen gemakkelijke casus is. De EBU, de organisatie van het songfestival heeft vele belangen moeten afwegen en een hoop kritiek over zich heen gehad. Terecht of onterecht, daar zijn natuurlijk de meningen over verdeeld, maar om een zaak te hebben naar de politie zal er iets moeten zijn voorgevallen dat ernstig genoeg is om deze zware maatregelen te nemen. Ook de EBU zal zich bewust zijn van de emoties die op dat moment naar boven kunnen komen. Maar laten we de zaak eens bekijken van een andere kant. De waterbak. De waterbak is een obstakel in de steeple chase waarbij je na het lopen van een aantal meters en het nemen van een aantal hordes te maken krijgt met een bak water waar je het beste overheen kan springen. Door allerlei omstandigheden kan het zijn dat je de overkant niet haalt en dat je in de waterbak belandt. Afhankelijk van je val, kan je door met natte voeten of moet je afhaken. Ik heb regelmatig te maken gehad met de metafoor van de waterbak, omdat een project op het laatste moment afketste. In processen heb je te maken met een race die te vergelijken is met de steeple chase. Degene met het beste plan, de beste mentale kracht, de beste uitvoering, de langste adem en een beetje geluk zal als winnaar over de streep komen. Tijdens lange salestrajecten ben ik helaas regelmatig in de waterbak terechtgekomen. In mijn hoofd had ik de winst al binnen, maar er gebeurde iets wat ik niet had voorzien. De ene keer was de concurrentie mij te slim af, ik had het proces toch niet goed ingeschat en de andere keer werd ik, verblind door het zicht op de winst, slordig in mijn procesmanagement. Mijn focus werd minder en ik werd afgeleid door bijzaken die niet bijdragen tot het uiteindelijke doel: de order. In dit perspectief gezien is het tragisch wat er is gebeurd met Joost Klein. Naar zijn eigen zeggen heeft hij jarenlang gewerkt aan deelname en hopelijk winst tijdens het Eurovisie Songfestival. Zijn fanbase heeft hij voldoende gespreid om uit verschillende Europese landen jonge stemmers te trekken. Zijn liedje is aansprekend voor de jongste generatie maar ook voor de iets oudere Europeaan die nog heeft staan hakken op een 90’s feest. Zijn act is genderneutraal genoeg voor de doelgroep en hij heeft zich omringd met belangrijke influencers om voldoende bereik te krijgen bij de niet-tv kijkende groep songfestival liefhebbers. Het thema van zijn liedje is heel toepasselijk verbroedering, wat in deze tijd van oorlogen en onzekerheid op veel steun kan rekenen en hij sluit af met een hele persoonlijke, emotionele boodschap. Bij de bookmakers was de inzending goed voor een stevige top 10 notering. Als Joost zich aan zijn plan had gehouden en zich netjes aan de regels had gehouden, was het liedje waarschijnlijk hoog geëindigd. Maar toen kwam de waterbak. Joost liet zich afleiden van zijn doel en werd emotioneel. Dat is funest voor het managen van een proces. Hij schijnt een aantal keren de regels van de EBU te hebben overtreden met het bekende gevolg. Wanneer de Nederlandse delegatie heel boos reageert met de opmerking dat de straf buitenproportioneel is, geven ze in feite toe dat Joost de regels heeft overtreden. Anders hadden ze wel gezegd dat de straf onrechtmatig zou zijn. Buitenproportioneel is een waardeoordeel dat de Zweedse rechter zal gaan toetsen, maar voor mij staat vast dat er iets gruwelijk mis is gegaan. Heeft de Nederlandse delegatie dan goed gehandeld? Het antwoord is nee. Joost is creatief en uitvoerend artiest en had moeten doen wat hij goed kan: het neerzetten van een ijzersterke performance. De delegatie had Joost moeten beschermen voor het Eurovisie circus en voor zichzelf. Want we hebben het hier over een jongen van 26 met een beladen geschiedenis die wordt losgelaten in een arena van prikkels. Dat is haast vragen om gedoe. De Nederlandse delegatie heeft, óf een slecht plan gehad, óf het goede plan slecht uitgevoerd. Zij zijn met zijn allen in de waterbak beland. Mocht het de bedoeling zijn geweest van Joost Klein en de Nederlandse delegatie om te winnen op exposure en zou het zo zijn dat de hele rel onderdeel is van een vooropgezet plan, dan hebben ze de waterbak met glans doorlopen en kunnen ze zich alsnog als winnaar uitroepen. Het gevolg is namelijk dat Europapa meer aandacht heeft gehad dan de winnaar uit Zwitserland. Het is de vraag wat we ons over 5 jaar van deze editie gaan herinneren: de winnaar of de rel?
A row of small bowls filled with fruit on a table.
door maartenwolsing 13 april 2024
Communicatie in het buitenland
door maartenwolsing 19 januari 2024
Nieuwe naam
door maartenwolsing 11 mei 2023
Veel netwerkers hebben een opdracht, gaan recht op hun doel af en willen heel graag met die en die spreken. Met een visitekaartje in de aanslag en de elevator pitch op zak wordt, niet zelden heel ongemakkelijk, contact gemaakt om zo snel mogelijk tot zaken te komen.
Meer posts
Share by: